19 Δεκεμβρίου 2014

Οι "Μεγάλοι Θεοί" της Σαμοθράκης: Αξίερος, Αξιόκερσα, Αξιόκερσος, Καδμίλος.



Οι Κάβειροι, δεν αναφέρονται ποτέ στην ίδια τη Σαμοθράκη, ως "Θεοί Μεγάλοι" ή "Θεοί", ωστόσο ο Στησίμβροτος ο Θάσιος και ο Ηρόδοτος 
(ο οποίος έμμεσα αναφέρει ότι ήταν μύστης ο ίδιος)  ταυτίζουν τους δύο. 
Ο περιηγητής Μνασέας δίνει τα ονόματά τους ως: 
Αξίερος, ΑξιόκερσαΑξιόκερσος και Καδμίλος

Στα Αργοναυτικά του Απολλώνιου Ρόδιου, οι Αργοναύτες αποβιβάζονται στη Σαμοθράκη και μυώνται στα μυστήρια, ώστε να πλεύσουν με ασφάλεια υπό την προστασία των Καβείρων.

Στο Βατικανό, σώζεται ένα σημαντικό μαρμάρινο μνημείο σχετικό με τα Καβείρια. 
Στις τρεις όψεις του γλυπτού παριστάνονται ο Αξιόκερσος, η Αξιόκερσα και ο Κάσμιλος. 
Στην βάση όμως του μνημείου βρίσκονται οι αντίστοιχες θεότητες, της Ολύμπιας Θρησκείας
και ταυτίζουν τον Αξιόκερσο με τον Απόλλωνα - Ήλιο,
την Αξιόκερσα με την Αφροδίτη
και τον Κάσμιλο με τον Έρωτα.


  • Η Αξίερος, ήταν αρχαία Θρακική θεότητα , δαίμονας, της Ελληνικής μυθολογίας μία από τους ΚαβείρουςΣτην Θράκη και στην Σαμοθράκη λατρευόταν σαν θεά της γονιμότητας , που ταυτιζόταν στην υπόλοιπη Ελλάδα με την Δήμητρα  και μαζί με τους υπόλοιπους Κάβειρους, θεωρούνταν προστάτης των ναυτικών και όσων ταξίδευαν με πλοία. Η Αξίερος ήταν το κεντρικό πρόσωπο στην λατρεία των Καβείρων, αποκαλούνταν και Μεγάλη Μητέρα, και τα χαρακτηριστικά έμοιαζαν με της Κυβέλης . Σύζυγος ήταν ο Καδμίλος, θεός και αυτός της γονιμότητας που ταυτίζεται με τον Ερμή.

  • Η Αξιόκερσαήταν αρχαία θρακική θεότητα, δαίμονας της Ελληνικής μυθολογίας, μία από τις ΚαβείρουςΉταν κόρη του Ηφαίστου και της Καβειρώς, κόρη του Πρωτέα. Σύζυγός της ήταν ο Αξιόκερσος, θεός και αυτός του κάτω κόσμου. Η Αξιόκερσα ταυτιζόταν με την Περσεφόνη και η λατρεία της ήταν διαδεδομένη στην Σαμοθράκη, όπου υπήρχε ονομαστό ιερό των Καβείρων και στη Θράκη.

  • Ο Αξιόκερσος, ήταν αρχαία θρακική θεότητα, δαίμονας της ελληνικής μυθολογίας, ένας από τους ΚάβειρουςΤον θεωρούσαν γιο του Ηφαίστου και της Καβειρώς, κόρης του Πρωτέα. Γυναίκα του ήταν η Αξιόκερσα, θεά και αυτή του κάτω κόσμου. Ταυτιζόταν με τον Άδη ή τον Πλούτωνα

  • Ο Καδμίλος, ήταν ένας από τους μυστηριακούς θεούς Καβείρους στη Σαμοθράκη, τέταρτος στη σειρά που επιπροστίθεται στους «κλασικούς» τρεις. Σύμφωνα με όσα γράφει ο Διονυσόδωρος, ο «Καδμίλος» δεν είναι παρά μία προσωποποίηση του θεού Ερμή.




Οι Κάβειροι είναι χθόνιες Θεότητες, Θρακοπελασγικής 

προέλευσης. 


"Κάβειροι",  είναι συλλογικό όνομα, μιας ομάδας Θεοτήτων της αρχαίας Ελληνικής θρησκείας. Στο λεξικό Σούδας αναφέρεται : «Κάβειροι: όνομα έθνους, σημαίνει δε και δαίμονας»



Υπάρχει η άποψη ότι οι Κάβειροι πήραν το όνομά τους, από το όρος Κάβειρος της Βερεκυντίας, μίας περιοχής της Φρυγίας, στην οποίαν κατοικούσαν οι Βερεκύνται. Το φύλο αυτό κατοικούσε ανατολικά της Λυδίας και Καρίας, στα παράλια των οποίων αναπτύχθηκαν οι ελληνικές αποικίες των Ιώνων. Βερέκυνθος ονομάζεται επίσης όρος της Κρήτης προέκταση των Λευκών ορέων, όπου κατά την παράδοση οι Ιδαίοι Δάκτυλοι, οι δαίμονες ακόλουθοι της μητέρας των Θεών Κυβέλης, εξόρυσσαν και κατεργαζόταν τον χαλκό και τον σίδηρο.

Άρα, υπάρχει και συσχέτιση του ονόματος των Καβείρων, με την κατεργασία των μετάλλων.
Προφανής είναι κι η ετυμολογική συσχέτιση του ονόματος των Καβείρων με τα ρήματα κάω, κύω ή κάπτω


Οι Κάβειροι στους Φοίνικες είναι επτά και σε αυτούς προστίθετο ο Ασκληπιός, ενώ στην λατρεία των Καβείρων της Σαμοθράκης είναι γνωστό ότι οι Κάβειροι είναι τέσσερεις. Αν οι Κάβειροι της Σαμοθράκης προερχόταν από την Φοινίκη, θα έπρεπε να είναι επτά και όχι τέσσερεις. 






Οι Κάβειροι λοιπόν έχουν Ελληνική προέλευση, είναι οι καίοντες, οι δαίμονες οι οποίοι είναι παιδιά του Ηφαίστου και σχετίζονται άμεσα με δύο είδη φωτιάς: 
  • Την ανεξέλεγκτη, αδάμαστη φωτιά των ηφαιστείων, την φωτιά η οποία στην υπηρεσία του ανθρώπου γίνεται φίλος και σύμμαχος στην κατεργασία των μετάλλων και 
  • Την Πνευματική φωτιά, Νουν Πυρ, που γίνεται αιτία της προόδου και του πολιτισμού. 




πηγή:  «Πράσινο μήλο» /Θρακικό λεξικό/ Υποβρύχιο